Második vágány

Friss hírek a vasút világából

A budapesti elővárosi vasúti közlekedés fejlesztésének ötlete

2023. január 07. 11:30 - Második vágány

Budapesten a legtöbb személvonat és InterCity valamelyik fejpályaudvaron végállomásozik, ami nem eredményez egy jó elővárosi személyforgalmat. Az NKK már most is tervezi ennek fejlesztését, ennek legfontosabb részei a Déli és Nyugati összekötése, valamint a vasút kivezetése a reptérre. Az általam tervezett "S-bahn" rendszerben ezt a két fejlesztést már alapul veszem.

Először is nézzük az újonnan létesítendő megállóhelyeket. A déli körvasúton Kelenföld és Ferencváros között Nádorkertnél, valamint a Közvágóhídnál lenne érdemes megállóhelyet létrehozni, ahol az újonnan épülő M5-ös metróra is át lehetne szállni (jelenleg H6). Ferencváros után a Népligetnél épülhetne a következő megállóhely, ahol kis gyaloglással elérhető az M3-as metró, valamint a buszpályaudvar. Eddig nem térek el az NKK ötleteitől.

Déli Körvasút térkép

Budaörs és Kelenföld között szerintem érdemes lenne megépíteni Péterhegy megállóhelyet is, valahol a Péterhegyközi út környékén. Az új, Kelenföldet a Nyugatival összekötő szakaszon a Villányi úthoz és a Széll Kálmán térhez lenne indokolt megállóhelyet létrehozni, így Kelenföld és a Nyugati között a vasút amolyan Stammstreckeként funkcionálna.

Vác felé haladva a 70-es vonal és a körvasút közös megállója lehetne a Marcheggi híd, mely már régebben is tervben volt. A körvasúton még Pestújhelyen, Rákosszentmihályon és Rákosfalván (átszállás H8, H9) lenne értelme megállóhelyet létesíteni. A Keletitől nem messze megépülhetne a Hungária krt. megállóhely, ahol az 1-es villamosra lehetne átszállni. 

A 100a vonalon Zugló előtt a Mexikói útnál lehetne megálló, ahol az 1-es metróra lenne csatlakozás. Zugló után Törőkőrnél állnának meg a vonatok, ahonnan kis sétával az M2 is elérhető. Kőbánya-felsőt pedig át lehetne helyezni az Élessarokhoz, csatlakozva ezzel villamosokhoz. Rákos vasútállomás megszüntetését régóta tervezik, ezt indokolt esetben meg lehetne lépni. Tovább új megállóhelyek: Méta utca (142), Kőbánya-Kertváros (120a).

Áttekintő térkép az új megállóhelyekkel:

 

Én leginkább a személyvonatokat (S-bahn) terveztem meg, a távolsági IC, EC, EN, RJX, IR, sebes, EX stb. vonatok a Keletiben vagy a Nyugatinál meghagyott pár vágányon végállomásozhatnának.

Vegyük szépen sorba az új "S" (személy/s-bahn) és "Z" (zónázó) vonatokat.

S1/Z1 Győr – Tatabánya – Vác – Szob

Az S1-es vonatok Tatabányától (esetleg Győrtől) indulnának, majd a Stammstreckén keresztül a 70-es vonalon Vácig közlekednének, minden állomáson és megállóhelyen megállnának.

A Z1-es vonatok Győrtől indulnának, Tatabányáig mindenhol, majd Kelenföldig sehol sem állnak meg. A belvárosi szakaszon Kelenföld és Rákospalota-Újpest között megállnának mindenhol, majd innen a mostani Z70-es megállási rendjével közlekednének, tehát Vácig sehol, onnantól Szobig mindenhol megállnának.

Mindkét járat félóránként közlekedne, Tatabányán és Vácott csatlakozva egymáshoz.

S2/Z2 Dunaújváros – Százhalombatta – Veresegyház – Vác

Az S2-es vonatok Százhalombatta és Veresegyház között közlekednének, (ha az egy vágány engedi) 30/60 percenként. A vonatok minden megállóhelyen megállnának.

A Z2-es vonatok Dunaújváros és Vác között óránként közlekednének, Százhalombattáig, Veresegyháztól, valamint a belvárosi szakaszon mindenhol megállnának.

 

Az S1-es és S2-es vonatok Kelenföld és Rákospalota-Újpest között ütemesen közlekednének, így akár negyedórás követési időt is biztosíthatnak a belvárosi szakaszon.

S3/Z3 Székesfehérvár – Martonvásár – Monor – Cegléd

Az S3-as vonatok Martonvásár és Monor között közlekednének, félóránként. Minden állomáson és megállóhelyen megállnának.

A Z3-as járatok Martonvásárig mindenhol, onnan Kelenföldig sehol, Kelen' és Köki között mindenhol megállnának. Kökitől az S3-tól eltérően a repülőteret is érintenék, majd Monortól újra a 100a-n haladnának. Az S3-as félóránként, a Z3-as óránként közlekedne.

 

S4 Oroszlány – Kecskemét

Az S4-es személyvonat Oroszlány és Lajosmizse/Kecskemét között közlekedne, feltéve, hogy a 142-es vonal már villamosítva van. A járat ütemesen óránként közlekedne. Az felvetne pár kérdést, hogy Tatabánya és Kelenföld között hol álljon meg, én egyenlőre úgy terveztem, hogy csak Bicskén, Biatorbágyon, Törökbálinton és Budaörsön álljon meg, hiszen itt már félórás ütemet biztosít az S1. A járatból óránként +1 betétjárat közlekedne Kelenföld és Kőbánya-Kispest között, így a déli körvasúton félóránként közlekedne az S4.

A későbbiekben a 142-es vonal alsó szakaszán felül kellene vizsgálni a megállók szükségességét.

S5/Z5 Esztergom – Pilisvörösvár – Nagykáta – Szolnok

Az S5/Z5 járatokra két elképzelésem is van. Az egyik, hogy az S5-ös ketté bontva közlekedik, Pilisvörösvár és a Keleti, valamint a Keleti és Nagykáta között, ezzel kihasználva a Hungária krt. megállóhelyet. A másik elképzelés szerint marad a körvasúton a Z5-tel karöltve. A képen látszik mindkét elképzelés.

Az S5-ös járat Pilisvörösvár és Nagykáta között mindenhol megáll, 30 percenként közlekedik. A Z5-ös Esztergom és Szolnok között Vörösvár és Aquincum, valamint Rákos és Nagykáta között csak Sülysápon állna meg, 60 percenként közlekedne.

 

S6/Z6 Kunszentmiklós-Tass – Gödöllő – Hatvan

Az S6-os személy a Keleti és Gödöllő, a Z6-os Kunszent' és Hatvan között közlekedik. Utóbbi óránként, előbbi 30 percenként. A 80-as vonali IR-ók miatt esetleges módosítások lehetnek.

S7 Kelenföld – Repülőtér

Az S7-es a reptéri személyvonat lehetne, Ferencvároson keresztül. Kelenföld és Köki között mindenhol megállna. Napközben 15-30 percenként közlekedne, így a déli körvasúton az S4-gyel együtt 4-6 vonat közlekedne óránként.

 

Íme a vonalhálózat:

Mivel megépül a Nyugati – Kelenföld összekötő, ezért akár berlini példára Ringbahn is közlekedhetne Kelenföldtől a külső körvasúton vissza Kelenföldre. Ennek térképe az átszállásokkal:

Összesítésben a Nyugati és Kelenföld közötti Stammstreckén 1 órában 2 S1, 2 Z2, 1-2 S2, 1 Z2, 2 S3 és 1 darab  Z3  közlekedne, ez óránként 9-10 vonat, ami 5-7 percenkénti vonatokat biztosítana napközben. Az esti órákban ritkulnának a járatok, mindegyik óránként közlekedne, így 6-7 vonat lenne óránként, ami 8-10 perces követési időt jelent.

A Nyugatitól Rákospalota-Újpestig az S1-es és S2-es járatok negyedórás követési időt biztosítanának. 

A déli körvasúton az S4-es és S7-es vonatok szintén 15 perces követési időt biztosítanának. A külső körvasúton Aquincum és Rákosfalva között óránként 3 vonat közlekedne, 20 percenként követnék egymást a vonatok. A Nyugatitól Kőbánya-Kispestig 3-4 személyvonat közlekedne, 15-20 percenként, de nyilván errefelé az IC vonatokat is igénybe lehetne venni.

Így végül összefoglalva a belvárosi hálózatot egy sematikus térképen:

Ha hibát találsz, vagy javaslatot akarsz adni, kommentelj bátran ;)

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://masodikvagany.blog.hu/api/trackback/id/tr7418020188

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása